woensdag 15 februari 2012

Toepassingskaart 6, Observatie leerprobleem (tijdsteekproef)

Tijdsteekproef

1. J. is een intelligent meisje maar is niet vaak met haar werk bezig. Dit valt ons op en daarom kies ik deze leerling. Ik ga haar observeren tijdens een rekenles.

2. Beginsituatie: Deze leerling kan heel goed meekomen met de lessen van rekenen. Toetsen worden goed gemaakt. In het werkschrift wordt alleen niet veel gemaakt van de sommen van de les. Uitvoering tijdsteekproef 1.


Uitkomst tijdsteekproef
T = 12 = 26%
D = 17 = 27%
CM = 11 = 24%
CL = 3 = 6%
O = 0 = 0%

3. Oplossing: Ik ga J. tijdens rekenen op een ander plekje zetten. Ze zit nu met haar gezicht naar het raam. Het zou kunnen zijn dat ze naar buiten zit te kijken en dan niet aan het werk gaat. Een andere optie is dat ze het te makkelijk vindt en het haar niet interesseert en het dus ook niet maakt. Misschien verdiepende opdrachten. (ik ga de tijdsteekproef uitvoeren met de eerste oplossing)


4. Uitvoering tijdsteekproef 2


Uitkomst steekproef 2
T = 26 = 57%
D = 11 = 24%
CM = 0 = 0%
CL = 6 = 12%
O = 2 = 4%

5. Ik heb de 2 proeven vergeleken.


6. Conclusies:
- Aanzienlijk taakgerichter
- Geen contact medeleerlingen
- Opgestaan om een punt te slijpen
- Contact leerkracht ongeveer hetzelfde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten