Ik heb het Basismodel Handelingsplan rekenen gebruikt. In de les van rekenen hebben we deze handelingsplannen besproken en ik heb deze gekozen. Hierboven zie je het format van dit handelingsplan.
Naam: R.
Leeftijd: 9 jaar
Schooljaar: 2011-2012
Groep: 4
Leerkracht: Maaike de Leeuw
Datum HP: 10 April 2012
Domein: Rekenen, erbij sommen over het 10-tal
Beginsituatie: R. heeft moeite met het maken van erbij sommen met 10 tallen en hele 10-tallen erbij doen.
Probleem onderkend: Het probleem is mij opgevallen na een toets van hoofdstuk 2. Hier stonden een aantal fouten in waarvan ze deze niet eerder had gemaakt. Ik ben een diagnostisch gesprek met haar aangegaan om te kijken waar het mis gaat in het oplossen van deze sommen. Om zo ook tot een oplossing van dit probleem te komen.
Diagnose: R. rekent deze sommen uit door middel van splitsen. Zo heeft ze het niet geleerd. Ze heeft deze strategie zichzelf aangeleerd. Hierbij een voorbeeld van een som die we tijdens het diagnostisch gesprek hebben uitgerekend.
63 + 20 =
60 + 20 = 80
80 - 3 = 77
Hoofddoel: Het rijgen weer aanleren zodat deze sommetjes weer goed worden uitgevoerd.
Tussendoel: De sommen met sprongetjes uitrekenen.
Type kennis/proces: Van procedurele kennis (splitsend rekenen) naar declaratieve kennis (het gelijk beschikbaar hebben van de antwoorden) dus het rijgend rekenen.
Instructie: Een deel directe instructie aan de instructietafel en een deel zelfstandige instructie. (hierbij gaat ze zelf aan de slag met sommen)
Didactisch: We houden het eerste getal heel en vanuit daar gaan we rekenen. Ze mag dus het eerste getal niet meer splitsen. Daarna gaat ze in stapjes het andere getal erbij optellen. Stap voor stap zodat er geen foutjes gemaakt kunnen worden. In het begin doen we dit op het bord zodat ze eerst kan zien hoe ik het doe. Daarna doet zij het zelf voor op het bord. Rijgend rekenen.
Soort feedback:
1.Procesgericht -> Op deze manier los je het goed op. Heel goed dat je het eerste getal heel laat.
2. Allebei
3. Leerkacht: direct, leerling: uitgesteld (als de som klaar is)
4. Altijd feedback geven
5. Sociaal (discussie over aanpak) (waarom doe je het zo?)
Einddatum: 3 weken, 1 mei 2012
Uitvoering handelingsplan: Florian Nieuwkoop, 2x in de week, individueel
Materialen: Sommen bladen, met erbij sommen over het 10-ta
Beoogd effect: Dat het splitsend rekenen eruit is en dat ze weer rijgend rekent.
Effect meten met: De toets van hoofdstuk 3. Als dit niet uitkomt in de planning maak ik een eigen 'toets' met een aantal sommen om te controleren of het gewerkt heeft.
Conclusie na uit uitvoeren handelingsplan: (volgt nog)
Vervolg: (volgt nog)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten