Wat was er nieuw?
In de les zelf was het heel grappig om te zien hoe onze docent niet heel erg geconcentreerd was. Dit was de klas in de les ervoor niet. Een leuk leermomentje voor beide partijen. Je empathisch vermogen wordt hierbij op de proef gesteld. Wat nieuw was qua leerstof. Je uitleg kan nog zo goed zijn het komt niet bij iedereen aan. Nu wist ik dit wel alleen dat er zoveel verschillende factoren waren die het kunnen belemmeren dat de uitleg niet aankomt. Dat wist ik niet. Alle kinderen hebben een andere manier van benaderen nodig. Dat is leuk om daarmee aan het werk te gaan.
Wat heb je geleerd deze les?
Attributie. Dit begrip kwam de hele les weer terug. Dit zijn oorzaken waardoor leerlingen en leraren niet taakgericht kunnen werken. Dit kunnen positieve oorzaken maar ook negatieve oorzaken zijn. Nu zijn deze attributies ook nog eens onderverdeeld in bepaalde groepen. Er zijn stabiele en variabele attributies. Dit zijn oorzaken die niet makkelijk en wel makkelijk te veranderen zijn bij leraren en leerlingen. Dan heb je ook nog interne en externe, dit betekent dat de oorzaken wel en niet bij zichzelf liggen. Hier hebben we filmpjes van bekeken en moesten we de verschillende gedragingen invullen in een schema.
Wat ga ik doen met de geleerde stof?
Ik kan dit heel goed gebruiken in de praktijk. Op mijn stage. Als je de oorzaken weet bij kinderen waarom ze het moeilijk vinden om taakgericht bezig te zijn met verschillende opdrachten, kun je deze aanpakken. Zo kunnen de kinderen in het vervolg misschien wel taakgerichter aan de slag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten