vrijdag 20 april 2012

College 2, themabijeenkomst 29-2-2012

Wat is er nieuw?

Repetory grid. Dit begrip werd verteld bij de inleiding van de les. In de planning wat we gingen doen. Ik had werkelijk waar geen idee wat dit begrip zou kunnen betekenen dus ik was erg benieuwd. De bijeenkomst heet omgaan met verschillen dus ik hoopte dat ik een aantal verschillende gedragingen zou leren herkennen en daarmee om te leren gaan. Een klein beetje mee om leren gaan want het kan niet zo dat je in een les met alle gedragingen om kunt gaan. Ik was wel erg benieuwd naar het gedrag van een kind met adhd. Hoe moet je met een kind omgaan die dat heeft?!

Wat heb ik geleerd?

Het begrip wat ik hierboven heb opgeschreven kwam duidelijk terug in de les. Repetory grid betekent dat je kinderen gaat indelen op basis van bepaalde kenmerken. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: Werkhouding, Sociaal vaardig, Concentratie, Zelfstandig en Sportief. We hebben onze nieuwe stageklas ingedeeld op deze kenmerken.

We gingen vervolgens kijken naar een filmpje van een kind met hyperactiviteit. We gingen hem observeren en herkennen wat de kenmerken zijn van een kind met hyperactiviteit. Een deskundige liet in het filmpje ook zien hoe je met een kind met deze stoornis kunt helpen hem beter in de klas te laten werken. De leerkracht die hem in de klas had zag je ook, door de feedback van de deskundige, vooruit gaan in het omgaan met dit kind..

Wat ga je met de geleerde stof doen?

Ik vind wel dat we te weinig verschillende gedragingen hebben gehad in deze les. Eigenlijk zijn wel alleen met hyperactiviteit aan de slag gegaan. Ik vond het wel erg interessant om te zien hoe zo'n kind zich gedraagt in de klas. Ik heb nu geen kinderen met hyperactiviteit in de klas maar als ik er wel een in mijn klas zou krijgen dan hoop ik deze snel te herkennen en ook actie onder nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten